Seyfettin Ayakyay

Seyfettin Ayakyay

Ses Duvarı

“ONLARIN YUNUSEMRESİ YOKMU !

17 Ekim 2016 - 11:18

Sevgili okuyucularım;rn    Manisa’mız da Yunusemre Sempozyumu ve Yunusemre haftası kutlamaları 10-16 EKİM tarihleri arasında  çeşitli etkinliklerle yapıldı. Demokrasi ( Sekiz Eylül) meydanının yanındaki etkinlik alanında Manisa’mız da okuyan öğrenci toplluklar stantlar kurdular. UDEF organizasyonu yapar iken Azerbaycanlı öğrencilerin iştiraki ile TADDEF ANKARA katklarıyla Azerbaycanın 25. Yıl Kutlama sergisi oluşturuldu, büyük ilgi gören sergi 3 gün devam etti.rnYunusemre Belediye başkanlığının orgaizasyonunda 2. ULUSLARARASI YUNUSEMRE GÜNLERİ Kapsamında gerçekleştirilen etkinliğe Kafkaslardan, Balkanlardan Türk dünyasından önemli araştırmacı ve bilim adamları katılarak bildirilerini sundu.rnYunusemre kendi deyimi ile “Miskin Yunus” “Bir ben var benden içeru” derinlikleri bilim adamlarının sunumları  araştırmacı yazarlar tarafından bakın nasıl anlatıldırn Prf.dr. Mehmet DEMİRCİ (Dokuz Eylül Ünv) : Yunusemre’nin “Dövene elsiz, sövene dilsiz” olma felsefi düşüncelerini anlatırken, “Bir yanağına tokat yersen öteki yanağını çevir” sözünün derinliklerine taşıyordu.rn  Prf.Dr. Fikret TÜRKMEN (Ege Ünv); Yunusemrenin yaratıcılığında söz ve şiirlerindeki estetik temel ilkelerini tasavufun derinliklerine taşıyordu. rn Ayşe İLKER  (MCBÜ) ; Estetik kültürel değerlerle günümüze uzantısını işliyordu.rnYazar araştırmacırn  Tahir KAHHAR (Özbekistan) : Türk dünyası şairleri ve tasavufta Rahmani  ve edebi boyutların ortak işlenimini anlatırken “nefsin ölmesi”nin Yunusemredeki yerini çok güzel işliyordu.rn  Mustafa ARSLAN (Pamukkale Ünv.): “Yeni bir toplumda medeniyet inşasında Yunusemre felsefesini Yunus kendisi ile, dış dünyası arasındaki felsefesi yeni bir medeniyet inşasına dönüşmüştür diyordu.rn   Prf.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Ünv.): “Yunusun Şiirleri varlık arasında köprü oluştururken öznel dünyası ile nesnel dünyasınının geçişini sağlıyor. İnsan zihnindeki kutuplardan birini yıkarak çıkış yolu aramıştır” diyordu.rnNamık AÇIKGÖZ Yunusemre’nin 13. Yüz yılda retorik zenginlik kazanarak, kullandığı kelimeler halen günümüzde bile batı dünyasında Türkce aşım yapılarak tasavvuf dili sembolunu oluşturmuştur. “Bir ben var benden içeru” sözlerindeki Ben açıklamasına değişik yorumlarla yaklaşıldı, tabi kendilerine gore yorumlarla. O “ben” sözünün bir nokta olduğunu bedenin büyüklüğünün içerisinde hoşgörülü nokta benliği özeti olmalıydı. Yorumlar yuns felsefesini bilenlerin dudak bükmelerine neden oldu.rnZhanat AIMUKHAMBET (Kazakistan): Yunusemrenin humanizim düşüncelerinde Türk halklarının kültürel anlayışında ahlak, iyilik ve sevgiyi karşımıza çıkarmıştır “ Tanrıyı sevmek ona ibadet etmek günahlardan kötülüklerden arınma şiar aşılamıştır.” diyordu.rn     Doç.Dr. Maral TAGANOVA (Türkmenistan); Milletlerin kültürel seviyelerini yükselten ana dilleridir.  Türkmen dili Tekkelerinde yunusemrenin izlerini anlatırken, Türkmenistan da ki izlerinde Kaygusuzda, Seyid Nesimiden Pirsultan Abdal’a kadar felsefi nehir oluşturduğunu anlatıyordu.rn Prf.Dr. GAFFAR MEHTİYEV ( Erciyes Ünv.): Yunusemrenin Azerbaycandaki mezarı veya tekkesi ile, Sefavilik ve Türkmen dilinin tarihi kaynakları ile günümüze uzantısını zengin uslupların kulanımını ve kıymeti değerini anlatıyordu.rn       Gülten Abdulla NAZARE ( Tuna Türkleri Derneği) : Kişisel zeka öz güven ve Yunusemrenin İman ve sanatsal edebi  kavramlarının Yunusemrenin Beyitlerinde  zıtlık sözleri ile kendisine has  türkce kullanımlarında derinlemesine bir inceleme yolu açmıştır diyordu.rn    Unal DEVECİ, Fidan UGUR ÇERİKAN, Betül BÜLBÜL OĞUZ, Mustafa ÖZÇELİK,  Kariygas SAREKENOVA ve Nevnihal BAYAR ortak bir proje gibi  Yunusemre Divanı, Risâletu’n Nushiye birleşik fiilleri üzerinde dilbilimsel incelemelri ile biri birinden güzel sunumlar yaptılar.rn  Doç.Dr. Feride VELİYEVA Tamemen farklı bir duygu yüklü konu işleyerek Yunusun “Uyku” Halini dış dünya bağlantısını yanlız fizyoloji, pisikolojik ve felsefi olmadığını etnik şuurun ve medeniyetin ebedi yaratıcılığının Tanrı ile Kul, kulun tanrıyla iletişimindeki uykuku halinden istifade edişini ve edebi yaratıcılığını en iyi şekilde anlatmış oldu. Yunusemre ile bağlantılı çocukluk yaşamlarındai Yunusun yerini ve Doğduğu Karabağ topraklarının Ermeni işgali ve zulumlarını anlatırken oturum başkanı Prf.Dr. Namık açıkgöz ilave olarak 1991 yılında Azerbaycan Ermeni olaylarının yaşandığı zamanda Ankarada Yunusemre yılı şiir yarışmalarında kendisine bir çocuğun sorduğu soruyu unutamadığını o yaşanan zülümleri dinleyen çocuk “Onların yunusemresi yokmu) diye sorduğunu, yunusemrenin bariş ve kardeşlik simgesini vurguluyordu.rn NaznazTAWEQ,  Yunusemre izlenmek ve yaşatılmak isteniyorsa konuşmalarıyla yapılması gerkeni Moğol istilasından  Ahmet  Yesevi hareketini iyi anlatanlardan birisiydi. Mevlana Yunusemre kültür birleşkesini anlatarak tasavvufun temel noktaları, Yunusemre projelerinin yerel değil Dünya çapında anlatımının hızlandırılmasının yollarını anlattı.     rn    Tamamını izleme imkanım olmadığından diğer kıymetli katılımcıların elbette aydınlatıcı yol gösterici öneri sunumları olmuştur. Başta Kultürü yaşatma Projesini yaratanlarla uygulamada emeği gecenleri Yunusemre Belediye Başkanı Dr. Mehmet Çerçi’ye teşekkür ve minnet duyguları sunmak gerekirken Manisa halkının böylesine önemli projenin hayata geçirlmesinin neresinde yer alabiliriz diye düşünmesi gerktiğine inanıyorum.rnSağlıklı yaşayın, sağlıcakla kalın.rnrn 

YORUMLAR

  • 0 Yorum